Montag, 19. November 2012

Sultan II. Abdulhamit'in Paris de ölen Çocukları !

Sultan II. Abdulhamit'in gençlik dönemi



Osmanlı Devleti benim için genç kızlık yaşımdan buyana gizemli ve büyüleyici bir dünya. Aslen türk olmama rağmen Osmanlıya bu derece bağlanmam ailemi, arkadaşlarımı ve akrabalarımı çok şaşırtmıştı. Babam bana sürekli "Kızım sen türk değilsin, kendi milletinin tarihi ile meşgul olsana" diyordu. Ama ben birdefa gönlümü büyüleyici Osmanlı İmparatorluğuna vermiştim. Üniversitede Şark ve Osmanlı tarihini okumaya başladığımda rüyalarım gerçekleşmeye başlamıştı. O günden itibaren kendimi bitmek bilmeyen araştırmalara kaybettim. Değişik arşivlerde çalışmalar yaptım ve günün birinde enteresan bir bilgiye ulaştım. Paris de ki "Archives nationales" yani fransanın devlet arşivinde Osmanlı Hanedan mensuplarının İkinci Dünya savaşına kadar Fransada yaşadıklarını yazan bir belge buldum. Aslında Hanedan'ın 1924 de sürgüne gönderildiklerini ve bir süre Fransada kaldıklarını biliyordum. Ama bu defa içimden bir ses bu konuyu takip etmemi söylüyordu. 
Şehzade Burhanettin Ef. iki eşiyle beraber: solda Hidayet Hn., sağda Aliye Hn. (1)

Uzun araştırmalarım sonunda Fransa'nın Paris ve Nice şehirlerinde 1924'den 1950lere kadar Osmanlı Hanedan mensuplarının yaşadıklarını öğrendim. Paris de yaşadığım için burada kalanlar hakkında bilgi toplamaya başladım. Sonuç: Paris de Sultan II. Abdulhamit'in çocuklarından Şehzade Abdürrahim, Şehzade Nurettin, Şadiye Sultan ve Ayşe Sultan yaşamışlar. Başka Hanedan mensuplarıda Paris de bulunmuşlar ama ben Sultan II. Abdulhamit'in ailesine odaklanmıştım. 
Şehzade Abdurrahim'in ikinci eşi Misalruh Hanım (2)

Paris de ölen Hanedan mensupları genellikle Paris'in Bobigny ilçesinde bulunan Müslüman Arap Mezarlığına gömülmüşler. Paris de Osmanlı Hanedanından ve yakınlarından şu kişiler yatıyor:


- Şehzade Abdürrahim Hayri (Sultan II. Abdulhamit'in oğlu)
ölm. 1952
- Şehzade Ahmet Nurettin (Sultan II. Abdulhamit'in oğlu) ölm. 1944
- Rabia Peyveste Hanım (Abdürrahim'in annesi) ölm. 1943
- Feride Mihrişah Misalruh Hanım  (Abdürrahim'in eşi) ölm. 1955
- Şehsuvar Hanım (Halife Abdülmecit'in eşi) ölm. 1945
- Şehzade Osman Fuat (Sultan V. Murat'ın torunu) ölm. 1973
- Damad Mehmed Ali Rauf Bey (Ayşe Sultan'ın eşi) ölm. 1937
- Ayşe Sıdıka Hanımsultan (Cemile Sultan'ın kızı) ölm. 1938 
- Mahienver Hanım (Şehzade Abit'in dadısı) ölm. 1940
- Zehra Eladil Hanım (Şehzade Abdürrahim'in teyzesi) ölm. 1942
- Emine Layıkseza Hanım (Şehzade Burhanettin'in yakını) ölm. 1932
- Behzat Ağa (Şehzade Abdürrahim'in harem ağası) ölm. 1940
- Pınardil Fahriye Hanım (Şehzade Abit'in eşi) ölm. 1934
- Hatice Behrever Hanım (Şadiye Sultan'ın nedimesi) ölm. 1949
- Fatma Dilber Hanım (Şadiye Sultan'ın nedimesi) ölm. 1947
Şehzade Abdurrahim Efendi (1)


Liste böyle uzayıp gidiyor. Vakit buldukca diğerlerini de ekliyeceğim. Saygılar.
















Şadiye Sultan'ın nedimesi Hatice Behrever Hanım (3)

(1) Leyla Açba: Harem Hatıraları, 2010 İstanbul

(2) Mislimelek Hanım: Harem'den Sürgüne, 2012 İstanbul

(3) Sayın Layika Ared Hanım'ın aile arşivinden  

1 Kommentar:

  1. Çok işe yarar bilgiler paylaşmışsınız teşekkürler. Başka araştırmalarınız varsa Pariste yaşamış Abdülhamit çocukları ile ilgili mutlaka görmek isterim. Özellikle Şehzade Abdürrahim Hayri efendi ile ilgili ayrıntılara ihtiyacım var.

    AntwortenLöschen